dinsdag 10 februari 2009

vijftiende bericht : YouTube

Leuk maar veel te hoog gegrepen, was mijn eerste reactie, en toch heb ik een aantal mooie en haalbare toepassingen voor de bibliotheek gezien : promotiefilmpjes voor activiteiten of voor de bib, verslaggeving van een lezing, een duidelijke handleiding, een terugblik op een feest, op het nachtkastje van...


Kwaliteit is ook hier weer belangrijk. Misschien kan de samenwerking met filmstudenten of overtuigde liefhebbers een mooi resultaat opleveren.




maandag 9 februari 2009

veertiende bericht : podcasts

Heb geen ipod, ben geen muziekkenner of -liefhebber en heb voor deze cursus mijn eerste voorzichtige stappen gezet op dit onbekende terrein. Eerst wat rondgekeken en geluisterd, gezocht en ook interessante zaken gevonden.
Wat langer blijven hangen bij deBuren, waar auteurs hun nieuwe boeken voorstellen en radioboeken worden ingelezen. Een ontdekking!
Voor radioboeken, luisterboeken en hoorspelen bestaat er een specifiek doelpubliek. De bibliotheek kan haar gebruikers attenderen op deze mogelijkheden.
De Iedereenleest-podcast, stadsdichter-podcast, stedelijke podcast van de stad Mechelen, video-podcast, kranten-podcast...voorbeelden voor een breed publiek. Een podcast van de bibliotheek kan natuurlijk ook op dit lijstje staan. Toch zie ik het eerder realiseerbaar op een hoger niveau.
Een verrijking maar in de eerste plaats voor privégebruik.

vrijdag 6 februari 2009

dertiende bericht : instant messaging

Chatters, ik bedoel jeugdige chatters, een grote groep binnen de chattersgroep, zijn in vele bibliotheken heel welkom maar nog niet overal. Ik denk dat de waarde van het chatten soms wordt onderschat. Nochtans maakt het deel uit van de jongerencultuur en is het een belangrijk communicatiemiddel voor een vrij breed publiek. Misschien moet de bibliotheek daar dan ook op inspelen.

Toch verkies ik mailen boven chatten als communicatievorm tussen bibliotheek en gebruikers. Zie geen meerwaarde in het chatten wat betreft dienstverlening, gebruiksvriendelijkheid of efficiëntie. Een chatfunctie aanbieden op bepaalde tijdstippen lijkt me wel iets voor grote bibliotheken.

Al@din vind ik een interessante toepassing. Misschien in Vlaanderen ook een dergelijk initiatief opstarten?

donderdag 5 februari 2009

twaalfde bericht : kantoortoepassingen

Had nog nooit gewerkt met Google Docs maar ben nu al overtuigd van de bruikbaarheid van dit instrument in de bibliotheek. Zie heel wat toepassingen om documenten te maken, bewaren, raadplegen, bewerken en ordenen.
Hier is ook geen extra tijd of specialiteit voor nodig, integendeel ik verwacht dat het tijd zal besparen. Mogelijke toepassingen : een cursus opstellen, een project voorbereiden, boekbesprekingen schrijven, verslagen maken, commentaren toevoegen... en dit niet alleen binnen de bib maar ook met andere gemeentediensten of scholen.

Het document 23 dingen vraagjes van Katrien vind ik ook een mooie toepassing. Ben benieuwd naar het resultaat.

bericht elf : wiki's

De wiki van de bibliotheek van Deventer is een voorbeeld van een dynamische website met een mooie vormgeving, een duidelijke structuur en interessante rubrieken. Aan een wiki kan iedereen meewerken maar het overgrote deel van de inbreng moet toch uit de bibliotheek komen. Vrees dus dat de meeste bibliotheken niet de juiste specialisten in huis hebben, geen tijd hiervoor kunnen of mogen vrijmaken en voorlopig hier alleen van dromen. Misschien is een wiki van een gemeente waar verschillende diensten, bibliotheek, cultureel centrum, academies, scholen.., aan meewerken realistischer.

De wiki van de Bibliotheekweek 2008 illustreert goed het doel van een wiki: een website waarop de gebruikers op een eenvoudige manier documenten kunnen raadplegen en bewerken.

woensdag 4 februari 2009

13 c: voor iedereen leesbaar

http://docs.google.com/Doc?id=dd5z6rtp_3drdxh85r

Even ontspannen bij het prachtige winnende gedicht Moeders van Luuk Gruwez.

Het document was voor iedereen leesbaar, is nu een lege witte pagina (auteursrechten) die je zelf mag invullen.

zaterdag 31 januari 2009

negende bericht : eerste denkmoment

Heb al inspirerende voorbeelden gezien van bibliotheken die een weblog, interessante feeds en Flickr geïntegreerd hebben in hun website. Het resultaat oogt dynamisch en biedt veel informatie op een overzichtelijke manier.

  • De weblog biedt mogelijkheden om snel in te spelen op de actualiteit (prijzen, overlijdens...), collectie (nieuwe materialen en aanwinsten, lijstjes...), activiteiten... en lezers kunnen reageren.

  • Feeds brengen automatisch en op een gebruiksvriendelijke manier de nieuwigheden naar je toe.

  • Via Flickr kan je je foto's handig organiseren, veilig bewaren, bewerken en delen met anderen.

Veel voordelen en ontzettend veel mogelijkheden maar... een vlotte pen, zin om te experimenteren en kennis van fotografie, lay-out, talen en programmeertaal maar vooral een zee van tijd, lijken me ook niet overbodig.